راه های درمان چین و چروک های پوست دست و صورت و گردن

۷۹ بازديد

با بالا رفتن سن و با وجود شرایط دیگر معمولا پوست افراد دچار چین و چروک شده و زیبایی خود را از دست می دهد. از این رو افراد همواره در تلاشند تا این معضل بر روی پوست خود را درمان کنند. در این مطالب ما را همراهی کنید تا راه درمان چین و چروک پوست صورت و دست و گردن را بیان کنیم.

چین و چروک ها چه علائمی دارند؟

چین و چروک عمقی و ناهنجار : چین و چروک خطوط و شکن‌هایی که در پوست شکل می‌گیرند. برخی چین و چروک می‌توانند به خطوط و حفره‌های عمقی تبدیل شوند و به ویژه در اطراف چشم‌ها، دهان و گردن قابل رویتند.

چه هنگامی به دکتر مراجعه کنیم : اگر کسی در مورد نمای ظاهری پوست خود دچار نگرانی باشد باید به متخصص پوست مراجعه کند. درماتولوژیست پوست فرد را ارزیابی کرده و یک برنامۀ مراقبت از پوست شخصی شده یا فردمحور برای وی ایجاد خواهد کرد. درماتولوژیست همچنین می‏تواند درمان‌های پزشکی را برای چین و چروک توصیه کند.

راه های درمان چین و چروک های پوست


چند گزینه درمانی برای کمک به کاهش چین و چروک یا کمتر جلب توجه کردن آنها وجود دارد.

رتینوئیدهای موضعی

رتینوئیدها (مثل تریتینوئین (رینووا، رتین A) و تازاروتن (اویج، تازاروک) ) مشتقات ویتامین A هستند که استفاده از آنها بر روی پوست می‌تواند باعث کاهش چین و چروک، لکه‌ها و ناهمواری پوست شود.

از آنجا که رتینوئیدها می‌توانند سوختگی پوست را افزایش دهند، مردم باید در هنگام استفاده از آنها از ضد آفتاب دارای طیف وسیع استفاده کرده و لباس‌های محافظ در برابر نور آفتاب به تن کنند. رتینوئیدها می‌توانند باعث ایجاد سرخی، خشکی، خارش و سوزش یا احساس مور مور در پوست شوند.

کرم‌های ضد چین و چروک

اثربخشی کرم‌های ضد چین و چروک به جزء فعال این کرم‏ها بستگی دارد. رتینول، آنتی‌اکسیدان‌ها و برخی چربی‌ها می‌توانند باعث ایجاد بهبود جزئی تا خفیف در میزان چین و چروک شوند.

تأثیر کرم‏‌های ضد چین و چروک، اگر تأثیری داشته باشند، جزئی و به طور معمول کوتاه مدت است زیرا میزان مادۀ مؤثر این کرم‌ها کمتر از کرم‌های نسخه‌ای است.

اقدامات جراحی و سایر تکنیک‌ها

طیفی از تکنیک‌های بازسازی پوست، تزریق، فیلرها و اقدامات جراحی برای کاهش چین و چروک در دسترس است. هر یک از این درمان‌ها نتایج و عوارض جانبی بالقوه خود را دارد. برخی مطالعات خاطرنشان کرده‌اند که استفاده از درمان ترکیبی می‌تواند رضایت‌بخش‌ترین نتایج را به دنبال داشته باشد.

درمان‌های لیزر، منبع نوری و رادیوفرکانسی

در چین و چروک یک اشعه لیزر لایۀ خارجی پوست (اپیدرمیس) را از بین می‌برد و لایۀ زیرین پوست (درمیس) را گرم می‌کند که این باعث تحریک رشد فیبرهای کلاژن جدید می‌شود. وقتی زخم‌ها التیام پیدا می‌کنند، پوست هموارتر و محکم‌تری شکل می‌گیرد.

التیام کامل در این عمل ممکن است به چندین ماه وقت نیاز داشته باشد. خطرات عمل مزبور شامل بروز جای زخم و روشن یا تیره شدن رنگ پوست است. از مهمترین دستگاه های لیزر پوست برای جوانسازی صورت می توان به لیزر فرکشنال و اندولیفت اشاره کرد.

تکنیک‌های دیگر لیزر زمان التیام پوست و خطرات مرتبط به آن را کاهش داده‌اند. این نوع عمل لیزر برای مردم دچار چین و چروک متوسط بهتر است زیر نتایج حاصل از عمل چندان محسوس نیست.

همچنین دستگاهی در دسترس است که برای درمان چین و چروک به جای نور از امواج رادیویی استفاده می‌کند که این باعث ایجاد سفتی خفیف تا متوسط در مورد پوست می‌شود. از جمله این دستگاه ها می توان به دستگاه هایفو اشاره کرد. هایفوتراپی صورت از جدیدترین تکنیک های جوانسازی پوست است که اخیرا طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.

لایه ‌برداری با مواد شیمیایی

پزشک از یک اسید برای نواحی آسیب دیده پوست استفاده می‏کند که لایه بردای پوست را سوزانده و لکه‌ها و حفرات مربوط به بالا رفتن سن و همچنین چین‌ و چروک‌ها را برطرف می‌کند. بسته به عمق لایه‌برداری پوست فرد ممکن است پیش از مشاهدۀ تفاوت به چند بار انجام عمل مزبور نیاز داشته باشد. سرخی پوست ممکن اس تا چند هفته ادامه پیدا می‌کند.

درم ابریژن

این عمل که درماپلانینگ نیز نامیده می‌شود شامل سمباده‌کاری لایه سطحی پوست با استفاده از یک فرچه گردان است. عمل مزبور باعث جدا شدن سطح پوست شده و به جای آن یک لایه جدید پوست رشد می‌کند.

سرخی، خراشیدگی و ورم به طور معمول تا چند هفته ادامه پیدا می‌کنند. ممکن است مشاهده نتایج کامل این اقدام پزشکی به چند ماه وقت نیاز داشته باشد.

میکرودرم ابریژن

همانند درمابراسیون این تکنیک فقط به برداشتن یک لایه سطحی پوست اقدام می‌کند. برای رسیدن به نتیجه در مورد این تکنیک معمولاً به جلسات درمانی متعدد نیاز است.

فرد ممکن است پس از اقدام به میکرودرم ابریژن متحمل سرخی یا احساس سوزن سوزن شدن جزئی در نواحی مورد درمان شود. میکرودرم ابریژن با نتایج خفیف و موقتی همراه است.

این موارد راه های درمان بسیار موثری هستند که بسیاری از متخصصین پوست و درماتولوژی نیز پیشنهاد می کنند. حتما از این روش ها برای درمان دائمی چروک های پوست خود بهره ببرید.

چگونه پیشانی صاف داشته باشیم؟

چین و چروک های پیشانی می تواند سن انسان را به طور قابل ملاحظه ای بالا نشان دهد، اما خوشبختانه کارهایی وجود دارد که می توانید برای کاهش ظاهر این چین و چروک ها و حتی خلاص شدن از شر آن ها انجام دهید. در بسیاری از موارد تغییر شیوه زندگی و روش های درمانی کمک می کنند، اما اگر به دنبال رفع سریع تر آن ها هستید، می توانید یک روش درمانی حرفه ای را امتحان کنید.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.